بازار خودرو در آستانه تغییرات بزرگ؟!

[ad_1]

فرارو- وزیر صنعت می گوید سال آینده خودرو بیش از نیاز تولید می کند، یعنی قرعه کشی نخواهیم داشت. سعیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه دو بازار و دو قیمت خودرو داریم، گفت: یکی قیمت بازار آزاد است که ملتهب است و دیگری قیمتی است که خودروسازان دور از بازار محصولات را به فروش می رسانند. از 20 تا 150 میلیون تومان.

وزیر صنعت، معدن و تجارت علت نابسامانی بازار خودرو را عدم تناسب عرضه و تقاضا دانست و گفت: 500 هزار دستگاه کمتر از نیاز تولید خواهیم کرد که به زودی برطرف می شود. نکته دیگر – خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است. این بدان معناست که بسیاری از افرادی که خودرو می خرند، نگاه سرمایه ای به آن دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه پیش در یکی از شرکت های خودروسازی خودرو ثبت نام شده بود که به ازای هر 10 هزار خودرو 4 میلیون نفر ثبت نام می کردند و این 4 میلیون واقعی نیستند. کل نیاز بازار خودرو ایران 1.5 میلیون دستگاه در سال است که نشان دهنده واقعی نبودن بازار خودرو، بلکه اجاره ای و سوداگرانه است.

اکنون برای حل این مشکل، وزارت صمت با همکاری کمیسیون صنایع مجلس به دنبال تدوین طرحی برای آزادسازی قیمت گذاری خودرو است تا قرعه کشی صورت نگیرد و تنها کلیات این طرح مشخص شده است. آزمایشگاه حرفه ای و وزیر صنعت سازوکار عملی این موضوع مشخص نشده است و باید دید در عمل می توان چنین طرحی را اجرا کرد یا خیر.

بازار خودرو در آستانه تغییر بزرگ است.  سه مسیر مختلف برای بازار و قیمت ترسیم کنیدقیمت گذاری سفارش یک فاجعه برای بازار خودرو است
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری خودرو چیزی جز دغدغه بازار نیست، گفت: در سال های اخیر کارشناسان و فعالان بازار و صنعت خودرو همواره تاکید کرده اند که نظام دستوری قیمت گذاری در این صنعت پاسخگو نخواهد بود و در عوض شاهد هستیم که شرکت های خودروسازی محصولات خود را با ضرر تولید می کنند و از سوی دیگر مردم به عنوان مشتریان عمده و مصرف کنندگان خودرو از این وضعیت راضی نیستند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری خودرو ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت دارد، گفت: تا زمانی که خرید خودرو از کارخانه از طریق قرعه کشی سود آنی به همراه داشته باشد، وضعیت بازار ساماندهی نمی شود زیرا در حال حاضر حاشیه سود برخی از ایران خودرو و … محصولات سایپا به 70 درصد رسید که جذابیتی مضاعف برای نقدینگی بی خانمان ایجاد کرد تا سودهای کلان و غیرمنتظره نصیب آنها شود.

مدنی افزود: تجربه من در سایپا که قیمت آن را در بازار 90 و 91 تعیین کردیم به خوبی نشان داد که قیمت گذاری می تواند بسیاری از مشکلات صنعت خودرو را هم برای مردم و هم برای تولیدکنندگان حل کند. “در بازار خودرو در حال حاضر نیاز زیادی به سرمایه گذاری وجود دارد و هر کسی که واقعاً به یک خودرو نیاز دارد، زیرا شانس بسیار کمی برای برنده شدن در قرعه کشی دارد، باید در بازار آزاد خودرو را با قیمت خریداری کند. خرید بیش از حد.

این خودروساز سابق افزود: اگر سود فوری در بازار شما از بین برود، آن بازار متعادل خواهد شد. به ازای هر هزار خودرو بیش از 3 میلیون خودرو مورد نیاز است، بنابراین چنین الزاماتی به وضوح نادرست است و یک ضرورت واقعی نیست، اما اگر قیمت بر روی حاشیه بازار تعیین شود، جذابیت خرید خودرو به عنوان کالای سرمایه ای برای سود فوری از بین می رود.

مدنی ادامه داد: قدر مطلق قیمت حاشیه بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و دیگر با این آشفتگی بازار مواجه نخواهیم شد، همچنین زمانی که قیمت حاشیه بازار مشخص شد در درجه اول با سه بازار مواجه خواهیم بود. موقعیت ها “. تقاضا و عرضه با هم برابر هستند، بنابراین قیمت های بازار تغییر چندانی نمی کند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: ثانیاً با حذف سود مستقیم از خرید خودرو، حجم تقاضا کاهش می‌یابد و خودروساز به دلیل عرضه ثابت مجبور به کاهش قیمت برای فروش محصولات خود می‌شود و موردی باقی می‌ماند که شاهد آن خواهیم بود. در حالت سوم، اگر قیمت کارخانه حذف شود و قیمت بازار ملاک فروش خودروسازان شود، با افزایش تقاضا و حاشیه بازار رشد خواهد کرد.

مدنی افزود: اما در نتیجه هر چه قیمت بالاتر رود تقاضا کمتر می شود و به نقطه ای می رسیم که تقاضا از بین می رود که در این صورت خودروساز مجبور است قیمت را تا سطحی که تقاضا است پایین بیاورد. ایجاد شده.” خودروهایی برای فروش.

“بنابراین می بینید، اگر در کوتاه مدت قیمت ها به طور موقت افزایش می یابد،” – او اعتراف کرد. اما در میان مدت و بلندمدت زمانی که خودروها در حاشیه قیمت گذاری شوند، از یک سو قیمت متعادل و حتی کاهش می یابد و از سوی دیگر فرصت های تجاری و دلالی در این بازار از بین می رود، بنابراین به نفع مشتری است. ایجاد یک سیستم قیمت گذاری می تواند از فروش محصولات خود سود واقعی داشته باشد.

مدنی گفت: نکته مهم در زمانی که سود صنعت خودرو در حال افزایش است این است که دولت باید در عین حال نظارت خود را اعمال کند و اگر سود خودروسازان از حد مجاز بیشتر شد از شرکت ها مالیات گرفته یا آنها را ملزم به افزایش آن کند. و سپس افزایش تولید که اولاً منجر به افزایش تولید خودرو در کشور می شود و ثانیاً خودروسازان سود حاصل از این افزایش قیمت را صرف تحقیق و توسعه و تنوع بخشی به محصولات می کنند، اما باید دیده می شود که اقدامی از سوی دولت انجام خواهد شد.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

۱۰ جایگزین عالی برای واتساپ! ۱۰ جایگزین عالی برای واتساپ!
اهمیت و کاربردهای فرایند گالوانیزیسیون چیست؟
همه چیز درباره اکانت اسپاتیفای
شرط بندی انفجار: راهی جدید برای کسب و کارهای اینترنتی
سایت شرط بندی کرش رویال: جایی برای تجربه‌ی هیجان و پیروزی
بهترین سایت انفجار: تجربه‌ای جدید و هیجان‌انگیز برای شرط‌بندی آنلاین
تماس با ما