meclassbanner

چه کسی اولین قربانی باغ وحش تهران شد؟

[ad_1]

حدود صد و پنجاه سال پیش در باغ لاله زار، باغی نزدیک دروازه دولت، قفس پرندگان ساخته شد و اولین باغ وحش یا به عبارتی انجمن حیات وحش تهران متولد شد.

به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد 20 دسامبر 2013، سومین روز مارس (12 مارس) را روز تصویب کنوانسیون منع تجارت گونه های نادر گیاهی و جانوری روز جهانی حیات وحش اعلام کرد.

هدف از این روز ایجاد فرصتی برای جشن گرفتن و افزایش آگاهی عمومی در مورد گونه های گیاهی و جانوری جهان است. به همین مناسبت تاریخچه اولین باغ وحش و قربانیان آن در تهران را در نظر می گیریم.

یک سال پس از برپایی قفس پرندگان، قفس دیگری برای چند حیوان وحشی در نزدیکی آن قرار گرفت و محمدحسن خان اعتمادالسلطان به سرپرستی آن انتخاب شد. اعتمادالسلطنه اولین مدیر باغ وحش تهران می نویسد: مورخ معروف یونانی هرودوت هلیکار که معاصر سلاطین کیانی بوده در تاریخ این سلسله می نویسد که پادشاهان ایران در شهرهای معروفی که مصر کامل و سواد زیادی داشتند باغ وحش داشتند مانند بابل، شوش، عید پاک، اکباتان. و غیره. به نظر می رسد که اصل این اختراع توسط کشورهای دیگر از ایران اتخاذ شده است. در این حکومت نیز حیوانات زیادی در جنگل‌ها، کوه‌ها، بیابان‌ها، پرندگان رنگارنگ و انواع جانوران در حرز سلول‌های آهنی و آهنی تغذیه و تربیت می‌شوند و تولید مثل می‌کنند و تولید مثل می‌کنند…»

در سال 1281 هجری قمری باغ وحش اولین قربانی خود را پذیرفت و یکی از دو ببر باغ وحش نگهبان آن را کشت. روزنامه دولت ایران علیه ایران شماره 572 مورخه پنج شنبه سیزدهم محرم 1282 در این باره می نویسد: گزیده ای از مجمع الوهوش این بار برای اطلاع رسانی به مردم به ویژه طالبان در علوم طبیعی و طبیعی نوشته می شود. جانورشناسان پشت دروازه دولت باغی معروف به لاله زار در وسط این باغ قفسه بزرگی ساخته شد و در وسط این باغ بیش از هر چیز پرنده ای باقی مانده بود و باغ و قفس به روی باغ باز بود. عمومی. و هیچکس از راه رفتن منع نمی شود. سه سال پیش علاوه بر قفسی برای پرنده، قفس دیگری در نزدیکی آن برای حیوانات ساخته شد و این قفس که جایگاه صبا است هشت ذراع طول و پنج ذراع عرض دارد و سطح آن سخت و سخت است. سخت. موجودات به خود علف خشک و خیس نمی دادند. حیواناتی که در این قفس نگهداری می شوند به هیچ وجه به زنجیر بسته نمی شوند بلکه در نهایت آزادانه و بنا به صلاحدید خود حرکت می کنند و ارتفاع این قفس 7 تا 8 ذراع است و روی آن سوراخ هایی تعبیه می شود تا نور و گاهی اوقات به نور هوا که یکی از این تخلفات یک پدیده است: موجودات زنده از زمین پریدند و پنجه های خود را به سقف چسباندند.

غذای این جانور بره خام است روزی دو بار دو مشتری خاص که از حیوانات نگهداری می کنند و هنوز زخمی نشده اند قفس را باز می کنند و مانند طعمه هر حیوان با شهامت و اطمینان کامل وارد قفس می شوند. خودشان را روی زمین گذاشتند. حیوانات هم هر تکه را می گیرند و به گوشه ای می روند و غذا می خورند. پس از صرف غذا، دو نگهبان حیوانات را زیر پای خود جارو می‌کنند و بیرون می‌روند و حیوانات هیچ‌گاه زخمی نمی‌شوند، مگر پارسال که نگهبان جدید حسن که از بیهوشی رنج می‌برد، به وضعیت شکارچیان عادت نکرده بود. ببری بی خیال از در بیرون آمد و حسن را گرفت و به قصد کشتن به زمین انداخت. دیگر نگهبانان برای نجات او از دست ببر مشکل زیادی داشتند، اما او 20 روز بعد مرد، زیرا زخم بزرگی از چنگال ببر دریافت کرد. در این قفس دو ببر هر کدام سه ساله و یک شیر سه ساله و یک پلنگ سه ساله ببر ماده مازندران هستند. شیر نیز ماده است و از شیرهای شوشتر و دسفول تهیه می شود که در میان آنها تنها پلنگ نر است. نگهبانان اخیراً یک شیر و یک پلنگ را دیدند. به تدریج شیر آبستن شد و در این هنگام و در اواخر بهار بود، شیر در یک قفس دو فرزند به دنیا آورد. پدر این کودکان – یک پلنگ، و مادر – یک شیر، و در حالی که کوچولوها شبیه پلنگ هستند، یعنی لکه هایی روی پوست. پس از زایمان، دو ببر و یک پلنگ را از قفس بیرون آوردند و در قفس دیگری گذاشتند و قفس شیر و توله هایش را رها کردند و آنها را بزرگ کردند، زیرا این حادثه خالی از تعجب نبود.

کوروش سعدوندیان در کتاب «تهران اول» می نویسد: «در عهد ناصری و پس از ساخت کاخ سلطنتی دوشان، این باغ وحش تعطیل شد و حیواناتش به باغ کاخ منتقل شدند. بدین ترتیب، دوشنبه اولین کاخ سلطنتی تهران بود که دارای باغ وحشی برای شکارچیان و حیواناتی مانند شیر، ببر، پلنگ و گرگ بود.

شرح ساخت این کاخ و باغ وحش را به نقل از افضل الرفیق گلم حسین خان افضل الملک بخوانید: عمارت و باغ ها و خیابان ها در زمان ناصرالدین شاه قاجار و تپه ها و دره ها و مرداب ها ساخته شده است. برای شکار و تفریح ​​قرار دارند. در سمت شرق دارالخلاف در فاصله کمتر از یک مایلی، این تپه بسیار بزرگ از وسط کویر برخاسته است که ربطی به رشته کوه البرز ندارد. سلطان در سال 1269 هجری قمری اجازه ساخت عمارتی دلپذیر را بر روی تپه ای بلند داد که گاه محل استراحت پادشاهان می شد. مرحوم حاج علی خان اعتمادالسلطان که در آن زمان ملقب به حاجب الدوله و متافیزیک دربار اعظم بود، به این خدمت منصوب شد و بر فراز تپه ای عمارتی ساخت و سال به سال. دولت به ساختمان اول کار اضافه کرد. در اینجا از انواع سنگ تراشی، غزل، کنده کاری، نجاری، نقاشی دیواری، کاشی و گچ استفاده می شد. در بالای تپه نیمه‌شهری یافت شد که شامل عمارت‌های اندرونی و بیرونی و صحن‌های صحن و حرم، حمام و خانه‌های خدا، نگهبانان، حجاب، آب‌خانه، قهوه‌خانه و مطبخ بود. خانه ها و ساختمان های زیادی در اطراف این تپه برای تصرفات خدا و پیروان پادشاهی ساخته شد. و سالها با بالا رفتن از کوهها و برداشتن سنگها راههای وسیعی در خیابان ساخته شد که طرفین آن با دیوارها و میله های تزئین شده بسیار محدود شده است و در اطراف تپه که هرگز آب ندیده است چندین رشته آب ساخته شد. مثلاً بیش از شش مایل آب از میان باغ‌ها و زمین‌های آنجا جاری شد. در ضلع جنوبی این تپه و عمارت ها باغ بزرگی به مساحت 200 هزار متر مربع قرار دارد که درختان بارور در سایه چنار و صنوبر و صنوبر کاشته شده است. خیابان های راست و بریده ای وجود دارد که با ریحان و گل های مختلف ردیف شده اند. جویبارها و گلدانهای گل و فواره با فواره در آنجا با اندوه تمام غمگین می شوند و بر وجد می افزایند. او سرهای بزرگی دارد. در ضلع شرقی باغ عمارتی متشکل از یک پایین و یک بالا قرار دارد. در این عمارت تالارها و اتاق‌هایی در دو طرف با نقش‌های جذاب تزئین شده و در این عمارت خانه‌ای ظریف با استخر ساخته شده که از بناهای اصیل صنعت مقارنه و آیینه‌کاری است. در ضلع شرقی این عمارت و خانه حوض دار، استخر بزرگ مدور و بالای آن حوض دریاچه ای عظیم قرار دارد که با قایق و قایق در کنار استخر می توان به گشت و گذار پرداخت. اطراف این استخر – خیابان ها، مراتع، بیدها و غیره. در ضلع جنوبی دریاچه باغ وحشی با اتاق‌ها و ایوان‌های مختلف قرار دارد که نهر آبی از میان آن‌ها می‌گذرد. آنها برای شکارچیانی مانند شیر، ببر، پلنگ، گرگ و سایر حیواناتی که در ساختمان های باغ وحش نگهداری می شوند، ساختند. از آنجا صداهای مختلف، فریاد شیرها و شکارچیان به گوش می رسد، هر روز شکار می شوند و از طرفی تأسیسات و ساختمان های ویژه ای برای پرندگان ساخته اند که انواع پرندگان و حیات وحش را چه از ایران و چه از خارج از کشور می آورند و در آنجا جمع می شوند. آی تی. پیش از این باغ وحش در شهر نزدیک دروازه شمیران قرار داشت. دوشان تپه که ساخته شد و این باغی که ساخته شد باغ وحش تهران شد خانه و عمارت و حیوانات و پرندگان و حیوانات را به باغ دوشان تپه آوردند.

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تعبیر خواب آنلاین با دسته‌بندی موضوعی
تعبیر خواب مار مرده از نظر قرآن
تعبیر خواب ببر نی نی سایت
خرید پرینتر: ابزار ضروری برای امور چاپ
بزرگترین نقل و انتقالات فوتبال در سال 2024
خرید پرینتر: راهنمای کامل برای انتخاب بهترین پرینتر برای شما
تماس با ما