فواید نوشیدن آب گرم چیست؟



نوشیدن آب گرم یا سرد باعث سلامت و آبرسانی می شود. برخی ادعا می کنند که آب گرم در مقایسه با نوشیدن آب سرد به بهبود هضم، رفع احتقان و حتی آرامش کمک می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، تحقیقات کمی در مورد فواید آب گرم انجام شده است. با این حال، بسیاری از مردم مزایای این درمان را تجربه می کنند. به خصوص صبح زود یا درست قبل از خواب.

طبق تحقیقات، هنگام نوشیدن نوشیدنی های گرم، دمای مطلوب 130 تا 160 درجه فارنهایت (54 تا 71 درجه سانتیگراد) است.

دمای بالاتر می تواند باعث سوختگی شود. برای بهبود سلامتی خود کمی ویتامین C به آن اضافه کنید سعی کنید کمی لیمو به آب داغ اضافه کنید تا آبلیمو درست شود.

این می تواند گرفتگی بینی را برطرف کند

یک فنجان آب داغ بخار تشکیل می دهد. نگه داشتن یک فنجان آب داغ و تنفس عمیق از بخار ملایم آن به شل شدن سینوس های مسدود شده و حتی تسکین سردردهای سینوسی کمک می کند.

شما در تمام سینوس ها و گلوی خود غشاهای مخاطی دارید. آب داغ می تواند به گرم شدن ناحیه و تسکین گلودرد ناشی از تجمع مخاط کمک کند.

بر اساس مطالعه ای در سال 2008، نوشیدنی گرم مانند چای به سرعت آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و خستگی را تسکین می دهد. نوشیدنی های گرم موثرتر از نوشیدنی های با دمای اتاق بودند.

می تواند به هضم غذا کمک کند

نوشیدن آب به حرکت دستگاه گوارش کمک می کند. همانطور که آب از معده و روده عبور می کند، بدن شما در دفع مواد زائد از بدن بهتر عمل می کند.

برخی افراد بر این باورند که نوشیدن آب گرم به ویژه برای فعال کردن دستگاه گوارش موثر است. تئوری این است که آب داغ می تواند غذایی را که می خورید حل کرده و از بین ببرد و هضم آن دشوار است.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که آب گرم می تواند تأثیر مفیدی بر حرکات روده و نفخ پس از جراحی داشته باشد. همچنین، اگر احساس می کنید که نوشیدن آب داغ به هضم غذا کمک می کند، استفاده از آن به عنوان یک درمان ضرری ندارد.

آب ناکافی، گرم یا سرد، می تواند بر عملکرد سیستم عصبی شما تأثیر منفی بگذارد و در نهایت بر خلق و خو و عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد.

یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان داد که نوشیدن آب می تواند فعالیت سیستم عصبی مرکزی و همچنین خلق و خو را بهبود بخشد. این مطالعه نشان داد که نوشیدن آب باعث افزایش فعالیت مغزی شرکت کنندگان در طول فعالیت های شدید و کاهش اضطراب می شود.

اگرچه برخی شواهد نشان می دهد که آب سرد برای آبرسانی مجدد بهترین است. زیرا نوشیدن آب با هر درجه حرارت به حفظ آب بدن کمک می کند.

پزشکان توصیه می کنند که زنان 78 اونس (2.3 لیتر) آب در روز و مردان – 112 اونس (3.3 لیتر) آب در روز بنوشند. این ارقام شامل آب مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و هر چیزی که ذوب می شود می باشد.

اگر باردار یا شیرده هستید و مشغول فعالیت های شدید یا کار در شرایط گرم هستید، به آب بسیار بیشتری نیاز دارید. سعی کنید روز را با مقداری آب گرم شروع کنید و با مقداری آب گرم به پایان برسانید. بدن شما برای انجام هر کار اساسی به آب نیاز دارد. بنابراین، ارزش آن را نمی توان بیش از حد تخمین زد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که اگرچه واکنش طبیعی بدن به شرایط سرد، لرز است. نوشیدن مایعات گرم می تواند به کاهش لرز کمک کند. شرکت کنندگان در نظرسنجی لباس های خاصی می پوشیدند و آب با درجه یخ زدگی بیشتری می نوشیدند.

آنها سپس آب با دماهای مختلف، از جمله تا 126 درجه فارنهایت، نوشیدند. محققان دریافته اند که نوشیدن آب داغ به سرعت به این افراد کمک می کند تا کار کمتری برای حفظ دمای بدن انجام دهند. این بدان معناست که نوشیدن آب گرم برای این افراد می تواند در شرایط سرد مانند کار یا ورزش مفید باشد.

جریان خون سالم بر همه چیز تأثیر می گذارد، از فشار خون بالا گرفته تا خطر بیماری قلبی عروقی. حمام آب گرم به سیستم گردش خون شما (شریان ها و وریدها) کمک می کند تا خون را به طور موثرتر در سراسر بدن حرکت دهد.

آب گرم می تواند اثر مشابهی داشته باشد. با این حال، تحقیقات در مورد اثربخشی این موضوع محدود است. به عنوان یک مزیت، یک نوشیدنی گرم با آب داغ یا یک حمام شبانه می تواند به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید و شما را برای یک خواب خوب آماده کند.

از آنجایی که نوشیدن آب گرم به بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی کمک می کند. اگر آن را بنوشید، ممکن است کمتر احساس اضطراب کنید.

طبق یک مطالعه در سال 2014، نوشیدن آب کمتر احساس آرامش، رضایت و احساسات مثبت را کاهش می دهد. بنابراین، حفظ هیدراتاسیون می تواند خلق و خو و سطح آرامش شما را بهبود بخشد.

تاکنون هیچ مدرک قانع کننده ای مبنی بر اینکه آب گرم مزایای خاصی در این زمینه دارد وجود ندارد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که نوشیدن آب بیشتر می تواند به محافظت از کلیه ها و رقیق شدن ضایعات خون کمک کند، و طبق گفته بنیاد آرتریت، نوشیدن آب برای پاکسازی بدن مهم است و می تواند به مبارزه با التهاب، حفظ صافی مفاصل و جلوگیری از نقرس کمک کند.

آشالازی وضعیتی است که در آن حمل غذا به معده برای مری دشوار است. افراد مبتلا به آشالازی در بلع مشکل دارند. آنها ممکن است احساس کنند که غذا به جای حرکت به سمت معده، در مری آنها گیر کرده است.

به این حالت دیسفاژی می گویند. محققان مطمئن نیستند که چرا، اما یک مطالعه قدیمی در سال 2012 نشان داد که نوشیدن آب گرم می تواند به افراد مبتلا به آشالازی کمک کند تا راحت تر هضم شوند.

نوشیدن آب بسیار داغ می تواند به بافت های مری آسیب برساند، جوانه های چشایی را بسوزاند و زبان را گرم کند. هنگام نوشیدن آب گرم بسیار مراقب باشید. بهترین گزینه آبرسانی مجدد، نوشیدن آب گرم است، نه سرد و نه گرم.

با این حال، به طور کلی نوشیدن آب گرم هیچ اثر مضری ندارد و استفاده از آن به عنوان درمان بی خطر است. در حالی که تحقیقات مستقیم در مورد مزایای آب گرم نسبت به آب سرد کمیاب است. نوشیدن آب گرم بی خطر است و می تواند راه خوبی برای هیدراته نگه داشتن شما در طول روز باشد.

عادت کردن به نوشیدن آب گرم آسان است. سعی کنید روز خود را با یک لیوان آب جوشیده شروع کنید و بگذارید مدتی خنک شود. اگر چای یا قهوه دوست ندارید، آب داغ با لیمو را امتحان کنید.

یک جلسه کششی سبک را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. احساس انرژی بیشتری خواهید کرد و آمادگی بیشتری برای مدیریت روز خواهید داشت.

اگر طعم آب داغ را دوست ندارید، قبل از خوردن کمی مرکبات مانند لیمو به نوشیدنی اضافه کنید. نوشیدن آب گرم قبل از خواب یک راه عالی برای استراحت پس از یک روز پرمشغله است. پس آب گرم را فراموش نکنید.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم